Încă nu se știe cum va începe școala în România. Cum este în Italia, Spania sau Bulgaria și ce strategii au autoritățile de acolo

Distribuie acest articol:

Problema modului în care va începe noul an școlar din toamnă este discutată în această perioadă nu doar în România, ci și în alte state din Europa. În țara noastră, autorităţile nu iau în calcul momentan amânarea începerii noului an şcolar, fiind discutate mai multe scenarii, inclusiv cel în care fiecare școală va decide cum va începe cursurile. Dispute pe această temă sunt și în Italia, Spania va deschide școlile, cel mai probabil, pentru patru zile pe săptămână, iar Bulgaria pledează pentru prezența fizică în clase, mai ales pentru elevii mici.

Cum vor învăța copiii la școală din toamnă este principala întrebare pe care și-o pun elevii, profesorii și părinții. Şansele sunt mici ca şcoala să se desfăşoare normal. Cel mai probabil scenariu este acela ca unii copii să înveţe din sălile de curs, iar alţii din faţa tabletelor, apoi să se facă rocadă.

Totodată, ultimul scenariu luat în discuție este ca unităţile de învăţământ să decidă singure cum vor începe, la toamnă, anul şcolar: tradiţional, cu toţi copiii prezenţi în clasă, online, sau hibrid. Iar fiecare şcoală va stabili acest lucru în funcţie de situaţia epidemiologică din zona în care funcţionează. Inspectorii şcolari, directorii, experţii în Educaţie şi asociaţiile de părinţi spun că o astfel de decizie ar fi binevenită şi că Ministerul Educaţiei nu poate aplică un singur scenariu pentru câteva mii de şcoli.

Asfel, şcolile ar putea primi „mână liberă” ca să decidă cum vor începe noul an. Totul va depinde însă de evoluţia numărului de îmbolnăviri cu noul tip de virus.  

Cert este că anul școlar nu va fi amânat. Nelu Tătaru a spus că scenariile luate în calcul împreună cu Ministerul Educaţiei prevăd începerea anului şcolar pe 15 septembrie.

„E prematur să gândim (amînarea școlii – n.r.). Noi avem scenarii pe care le discutăm cu Ministerul Învăţământului şi diverse organizaţii în vederea reluării anului şcolar pe 15 septembrie. 

Nici în Italia situaţia nu stă mai bine

Ministerul Educație din Italia pregătește redeschiderea școlilor în septembrie cu prezența în clase, dar sindicatele de profesori și părinții cred că riscul este prea mare.

În Italia, doar unul din patru elevi a avut parte de învăţământ online.

Profesorii întâmpină dificultăţi privind tehnologia. Ministerele ar vrea redeschiderea şcolilor, dar părinţii văd un risc prea mare. Părinţii nu se simt în siguranţă să-şi trimită copiii atât la şcoală, cât şi la grădiniţă. Cea mai mare problemă este în privința copiilor mici, care nu înțeleg că trebuie să stea la distanţă sau că fiecare are jucăria lui, potrivit Mediafax.

Totodată, copiilor le vine greu să utillizeze mijloacele de protecţie, în special măştile.  

În Spania, orele vor începe fizic doar patru zile pe săptămână

În Spania, orele vor începe în septembrie, doar câte patru zile pe săptămână. Băncile elevilor vor fi separate la minim 1,5 metri, iar elevii fără posibilităţi vor primi tablete.

Ca să redeschidă porţile şcolilor la toamnă, guvernul Spaniei a decis împărţirea elevilor în grupuri mai mici, folosirea tabletelor pentru studiu şi cel puţin o zi de predare online pe săptămână.

„Centrele vor pune la dispoziţia celor mai vulnerabili studenţi, prin împrumut, până la 500.000 de dispozitive”, a declarat Isabel Celaá, ministrul Educaţiei din Spania.

Bulgaria pledează pentru prezența elevilor în clase

Anul școlar următor ar trebui să înceapă cu elevii în clase, dar profesorii trebuie să fie pregătiți în orice moment să treacă de la învățarea la școală la cea online. Copiii aflați în carantină vor putea învăța online.

Ministrul bulgar al Educației, Krassimir Valchev, a declarat într-o conferință de presă că este important și util pentru copii, în special pentru cei mai mici, să frecventeze școala și să nu petreacă ore întregi în fața dispozitivelor electronice. 

Pe de altă parte însă, studenții bulgari ar trebui să fie cât mai bine pregătiți pentru învățarea online, scrie novinite.com.